Portrettbilde av en ung voksen mann i grønn jakke, i bakgrunnen ser vi konturer av fjell og hus.

Bygge og bo

Partiprogram 2023-2027

Kongsberg Arbeiderparti ønsker vekst og utvikling velkommen, og vil aktivt tilrettelegge for at flere bosetter seg i kommunen. Kongsberg har både offentlige og private arbeidsplasser som ikke er besatt. Behovet for arbeidskraft strekker seg over et bredt spekter av fagområder, fra helsefagarbeidere til lærere og softwareingeniører.  I konkurransen om arbeidskraft har kommunen et ekstraordinært ansvar for å tilrettelegge for at flest mulig kan og ønsker å bosette seg i Kongsberg. Vi må også bidra til at folk trives i kommunen vår og blir værende over tid. Samtidig må vi sikre at de tusenvis som pendler inn til og ut fra Kongsberg hver dag ikke opplever unødige hindringer; dette kan gjøre det mindre attraktivt å jobbe eller bo i kommunen.

Vi vet også at rundt 80% av innbyggerveksten til Kongsberg kommer som følger av arbeidsinnvandring. Dette bør også ha betydning for hvordan Kongsberg kommune tar imot nye innbyggere, og bidra til at man raskt blir godt etablert og trives som nyinnflyttet i kommunen.

• Sikre at alle som vil bygge og bidra til utvikling i Kongsberg kommune møter en effektiv og forutsigbar prosess fra arealplanlegging til realisering.

• Sikre tilstrekkelig med arealer for boligutvikling, med varierte boligtyper, møteplasser og fellestiltak. Legge til rette for felles private botilbud.

• Satse på Kongsberg Sør for utvikling av nye boligområder, og at områdene sør for Gamlegrendåsen tas inn igjen i kommunale planer, inkludert nærsenterfunksjoner og togstopp.

• Forenkle søknadsprosesser og bidra til kortere saksbehandlingstid. Vurdere muligheten for et eget «hurtigspor» for søknader innenfor vedtatte planer og andre prioriterte områder.

• At Kongsberg skal være en JA-kommune. En søknad skal få et positivt svar dersom det er mulig innenfor vedtatte planer og lover.

• Bidra til oppfølging og implementering av ny boligsosial plan for Kongsberg.

• Bruke Kongsberg Tomteselskap og Kongsberg kommunale eiendom aktivt for å sikre en boligutvikling der flere har mulighet til å eie egen bolig.

• Tilrettelegge for flere leie-til-eie tilbud for å hjelpe flere førstegangsetablerere til å kjøpe egen bolig

• I samarbeid med næringsliv og andre aktører; distribuere informasjon om tilbud og bostedsmuligheter til arbeidssøkere som er i prosess med en arbeidsgiver i vår kommune.

• Utvikle velkomstpakker til de som flytter inn til kommunen, både fra et annet sted av Norge og fra utlandet, i samarbeid med næringsliv, kultur og frivillighet.

• Styrke stedsutviklingsarbeidet i Hvittingfoss

• Ta bygdelagene aktivt i bruk for å bidra til utvikling i hele kommunen.

Er du enig med Kongsberg Arbeiderparti om Bygge og bo?