Politikken

Partiprogram 2023-2027

- Kongsberg er en attraktiv, moderne og levende kommune, hvor vi har folka, mulighetene og ressursene til å sikre at alle kan leve gode og trygge liv.

Kjære velger!

Kongsberg har fantastiske forutsetninger for å lykkes. Kongsberg er en attraktiv, moderne og levende kommune, hvor vi har folka, mulighetene og ressursene til å sikre at alle kan leve gode og trygge liv. Med rett lederskap kan vi sørge for at Kongsberg blir en enda bedre by å bo og leve i.

Arbeiderpartiet vet hva som funker for Kongsberg. Vår resept er vekst og verdiskaping, med en iboende respekt for fortida og en tro på framtida. Vårt viktigste prosjekt for Kongsberg er å sikre fortsatt vekst, skape nye arbeidsplasser og sørge for at alle kan leve gode liv i Kongsberg. For vi må skape verdier slik at vi kan sikre gode tjenester til folk. Verdiskaping og vekst gir alle muligheten til å leve gode og trygge liv, og derfor er det Arbeiderpartiets hovedmål for Kongsberg.

For at folk skal leve gode og trygge liv, trenger vi en kommune som er mer aktiv, og som oftere blir sett, hørt, og hensyntatt av regionale og nasjonale myndigheter. Vi trenger en kommune som samarbeider med næringslivet, utdanningsinstitusjonene og organisasjonslivet mot felles mål. Også må vi ha et tettere og mer forpliktende samarbeid mellom ledelsen i kommunen og de ansattes organisasjoner. Vi trenger mer, og ikke mindre, samarbeid i Kongsberg.

Arbeiderpartiet mener at alle, uavhengig av hvor du bor eller størrelsen på lommeboka, skal ha gode tjenester. Det har vi råd til; det handler om å bruke de store pengene på de store oppgavene. Skolene våre skal være trygge læringsmiljøer som skaper gode resultater for barna våre.  Sykehjemsplass, barnehageplass og psykisk helsehjelp skal være tilgjengelig når du trenger det, for det skulle bare mangle i moderne og levende by som Kongsberg.

Arbeiderpartiet vet hva som funker for Kongsberg. I valgprogrammet vårt  kan du lese mer om våre prioriteringer og løsninger for framtidas Kongsberg.

Godt valg!

Marte Gustavsen Ødegården