Skole og oppvekst

Partiprogram 2023-2027

En barnehageansatt viser to energiske barn et herbarium. Foto: Øivind Haug

Skole og barnehage er noen av de viktigste arenaene vi har for å bygge barn og unges selvføleIse og sosiale og faglige kompetanse. I skolen skal elevene få kunnskap, mestringsfølelse og tro på seg selv. Vi må ha ansatte med solid kompetanse og tid til å hjelpe. Skolen skal bidra til å utjevne forskjeller mellom mennesker og gi alle barn og unge i Kongsberg muligheten til å lykkes i livet. Derfor ønsker Kongsberg Arbeiderparti å styrke den offentlige fellesskolen.

Alle barn skal møte barnehager med høy kvalitet, hvor barna føler seg trygge og inkluderte, og samtidig opplever mestring i både lek og læring. Barn som har behov for ekstra hjelp skal få dette så tidlig som mulig. Gjennom gode barnehager og skoler kan hvert barn bygge et trygt fundament som varer hele livet.

Kongsbergskolen er en samarbeidsarena der samarbeid mellom utdanningsnivåer og arbeidslivet står sentralt. Helt fra barnehage til voksenperson på etter- og videreutdanning. Det å bidra til sømløse overganger mellom utdanningsnivåer og legge til rette for tett samhandling mellom utdanning og arbeidsliv er fortsatt viktig. Derfor ønsker Arbeiderpartiet å videreutvikle Kongsbergskolen som samarbeidsarena

• Jobbe aktivt for å rekruttere og beholde ansatte i skoler og barnehager.

• Sikre barnehagekapasitet nok til rullerende opptak, slik at kommunen har tilgjengelige barnehageplasser når det trengs.

• Jobbe for at både pedagog- og bemanningsnormen blir fulgt hele dagen i barnehagen.

• Sikre at beregningen av lærertetthet i skolen skjer på skolenivå.

• Styrke laget rundt barnet ved å bygge videre på det tverrfaglige samarbeidet mellom barne- og ungdomspsykiatrien, barneverntjenesten, NAV og skole for å ivareta helheten for barn og unge med ulike oppfølgingsbehov.

• Se på muligheter for å inkludere fritidsaktiviteter for barn og unge, i oppfølging av barn med særskilte behov.

• Styrke den sosialfaglige kompetansen i skolene.

• Styrke det forebyggende psykiske helsearbeidet for barn og unge.

• Utvikle rådgivningstjenesten i grunnskolen med blant annet styrket yrkesveiledning.

• Bidra til å videreutvikle Kongsbergskolen som modell for samhandling mellom utdanning og næringsliv.

• Igangsette et pilotprosjekt med aktivitets-SFO i samarbeid med idrett og kultur og på sikt se på mulighet for utvidelse av et slikt tilbud.

• At kommunen kjører et pilotprosjekt med et varmt skolemåltid for grunnskoleelever tre dager per uke, i samarbeid med felleskjøkkenet på Edvardsløkka.

Er du enig med Kongsberg Arbeiderparti om Skole og oppvekst?