Helse og omsorg

Program 2023-2027

En eldre kvinne geleides gjennom gangene av et sykehjem av en sykepleier. Foto: Øivind Haug

Vår felles helsetjeneste er viktig for folk i alle aldre i Kongsberg kommune. Vi skal levere fremtidsrettede tjenester, der brukernes stemmer blir hørt og vektlagt i utformingen av tjenestene. Vi vet at vi vil få en stadig eldre befolkning som vi er nødt til å planlegge for. Vi ser også en økende utfordring knyttet til psykisk helse hos mennesker i alle aldre. Kongsberg Arbeiderparti vil at vår felles helsetjeneste i Kongsberg skal være slik at folk får hjelp når de trenger det.

Kongsberg Arbeiderparti vil styrke det psykiske helsearbeidet. Vi har alle en psykisk helse som vi må ta vare på, da er det også viktig at vi i alle deler av livet får muligheten til å oppleve mestring, utvikling og ha et fellesskap rundt oss. Forebyggende arbeid og lavterskeltilbud for mennesker i alle aldre er viktig for å nå ut og hjelpe så tidlig som mulig. Vi ønsker å bygge tettere samarbeid mellom lavterskeltilbud for psykisk helse og skolesektoren, slik at kommunen kan forebygge og på et tidligere tidspunkt tilby hjelp.

Kongsberg kommune har en voksende eldre befolkning. Vi skal ha bærekraftige og gode tjenester for eldre også i framtida. Arbeiderpartiet ønsker å legge til rette for at flere får muligheten til å bo trygt hjemme lenger. Gjennom tilpasning av bolig, riktige tjenester og velferdsteknologi vil flere kunne få muligheten til dette. Samtidig må vi ha tilbud om nok sykehjemsplasser slik at alle som har behov for en plass opplever den tryggheten en sykehjemsplass kan gi.

• Styrke Kongsberg som aldersvennlig samfunn, gjennom å tilrettelegge for deltakelse og medvirkning fra eldre mennesker, og for møteplasser med kulturelle, sosiale og fysiske aktiviteter for eldre, i samarbeid med frivilligheten.

• At Kongsberg kommune er i front med å teste ut og ta i bruk ny velferdsteknologi.

• Jobbe for økt bemanning i helse- og omsorgsinstitusjonene i kommunen.

• Etablere en vikarpool for å sikre at flere som jobber som vikarer har fast 100% ansettelse.

• Følge opp utviklingen av en ny boligsosial plan for å bidra til at flere kan bo trygt hjemme.

• Bidra til bedre kommunikasjon mellom helsetjenestene og pårørende gjennom å satse på digitale løsninger.

• Opprette et oppsøkende team for eldre over 75 år, for å jobbe forebyggende og motvirke blant annet ensomhet.

• Satse på utbygging av kommunale omsorgsboliger og utvikle hjemmetjenesten slik at folk skal kunne bo hjemme lenger.

• Gi tjenestebiler i helse og omsorg fri parkering i gater og kommunale arealer.

• Bidra til at kommunen kan tilby omsorgsplasser på sykehjem for alle som har behov for det.

• Bygge nytt sykehjem i Kongsberg sør som ivaretar Sandsværområdet på en god måte.

• Sørge for rettferdige brukerbetalinger i helse- og omsorgstjenester, tilpasset den enkeltes betalingsevne.

• Bidra til et tettere samarbeid mellom frivilligheten og helse- og omsorgstjenesten.

• Styrke tilbudet innen psykisk helse og rus med fokus på å videreutvikle lavterskeltilbudet, uten krav om henvisning.

• Styrke samarbeidet med Fontenehuset.

• Styrke utekontaktens oppsøkende arbeid for å møte flere unge med mål om å forebygge rusutfordringer.

• Styrke skolehelsetjenesten i barne- og ungdomsskolen og i videregående skole.

• Jobbe for flere VTA/VTO-plasser. Varig tilrettelagte arbeidsplasser bør være tilgjengelig i Kongsberg kommune.

Er du enig med Kongsberg Arbeiderparti om Helse og omsorg?