Kommunen som arbeidsgiver

Partiprogram 2023-2027

Liste

Kongsberg kommune er en stor arbeidsgiver. Arbeidsgiverpolitikken er viktig for alle de som går på jobb for å levere tjenester til våre innbyggere hver eneste dag. Den er også viktig for alle de som mottar tjenester fra kommunen hver dag. For Kongsberg Arbeiderparti handler god arbeidsgiverpolitikk om at fornøyde ansatte gir gode tjenester.

• Jobbe aktivt for å følge opp tillitsreformen i Kongsberg kommune og nedsette et eget tillitsreformutvalg.

• Styrke trepartssamarbeidet.

• Ikke privatisere offentlig velferd og tjenester.

• Prioritere de ansattes mulighet til etter- og videreutdanning.

• Styrke arbeidet med å beholde kompetanse i organisasjonen i tett samarbeid med partene i arbeidslivet.

• Gi alle helsearbeidere ansatt i Kongsberg kommune som ønsker det opp til nærmeste hele 10%-stilling.

• At nye stillinger som lyses ut skal være hele, 100%-stillinger.

• At kommunen foretar en gjennomgang av krav til offentlige anskaffelser. Videreutvikle den vedtatte Telemarksmodellen gjennom å sette krav til at skikkelige arbeidsforhold legges til grunn for å vinne anbudskontrakter med Kongsberg kommune.

• Ta samfunnsansvar og bidra til rekruttering av nyansatte ved å tilby lærlingeplasser. Kongsberg kommune skal ta inn minst 2 lærlinger per 1000 innbyggere. Kongsberg kommune skal ta inn lærlinger i alle fagområder der kommunen har fagkunnskap, også innenfor områder som ikke har lærlinger i dag.

• At Kongsberg kommune benytter seg av bedrifter med tariffavtale.

Er du enig med Kongsberg Arbeiderparti om Kommunen som arbeidsgiver?